Contact

Recente persberichten

28.01.2009

Slaapmiddelen niet meer vergoed, maar wakker liggen hoeft niet

PERSBERICHT
Elburg, 28 januari 2009

Slaapmiddelen niet meer vergoed
maar wakker liggen hoeft niet

Om goed te kunnen slapen, maakten zo’n 1,9 miljoen Nederlanders het afgelopen jaar gebruik van reguliere (chemische) slaapmiddelen. Toch heeft minister Klink de vergoeding hiervan afgeschaft.

Als belangrijkste redenen gaf de minister aan dat deze medicijnen verslavend kunnen zijn en geen effect meer hebben als ze langer dan een paar weken worden gebruikt. Maar omdat ze verslavend kunnen zijn, werken ze langer gebruik juist in de hand. En gaan mensen al snel meer gebruiken om hetzelfde resultaat te behalen. Ook van de andere bijwerkingen – duf wakker worden en overdag ook sloom en slaperig zijn – wordt niemand echt blij.

Zuinig
Eigenlijk kiezen veel mensen liever voor een andere, natuurlijke oplossing van hun slaapproblemen. De meeste natuurlijke slaapmiddelen kennen deze bijwerkingen immers niet. Maar ja, we zijn ook een zuinig volkje. Tot 1 januari jl. hielden mensen het daarom bij de ‘gratis’ reguliere middelen. Nu vergoeding geen rol meer speelt, is een overstap naar een natuurlijk alternatief snel gemaakt.

Natuurlijk alternatief
Dormeasan van A.Vogel is zo’n alternatief. Dit 100% natuurlijke slaapmiddel zorgt voor een gezonde nachtrust, zonder verslavend te werken. Het houdt de natuurlijke slaap intact, is geschikt voor kinderen en is veilig langdurig te gebruiken, zonder dat de effectiviteit afneemt. Dormeasan helpt bovendien het natuurlijke slaapritme terug te krijgen als dat na lang gebruik van reguliere  slaapmiddelen is verstoord. En het werkt niet versuffend, je wordt er fris en uitgerust mee wakker. Met Dormeasan hoeft dus eigenlijk niemand wakker te liggen van deze overheidsmaatregel.

Dormeasan tabletten 60 stuks. Dosering: 1 x 2 tabletten per dag. Prijs: € 14,95. Verkrijgbaar bij drogisterij, apotheek en gezondheidswinkel.



Noot voor de redactie – niet voor publicatie
Voor meer informatie of een verpakking Dormeasan kunt u contact opnemen met Biohorma BV, Sandra Stroeve (e-mail s.stroeve@biohorma.nl) of Ilze Lammertsen (i.lammertsen@biohorma.nl), beide telefonisch bereikbaar via tel. 0525-687200. Beeldmateriaal op hoge resolutie kunt u downloaden door te klikken op de beelden hieronder. Zie ook: www.avogel.nl

           

PERSINFORMATIE
Elburg, 28 januari 2009

Waarom slapen we eigenlijk?
Tijdens de slaap herstelt het lichaam zich en worden belangrijke ervaringen en  informatie die tijdens de dag zijn opgedaan nog eens herhaald en opgeslagen. Er zijn twee slaaptypes: de normale slaap, onderverdeeld in de diepe (herstellende) en lichte slaap, en de REM-slaap (droomslaap, van vitaal belang voor de hersenen). De diepe slaap komt in het eerste deel van de nacht voor en de lichte slaap meestal in het tweede. De lichte slaap wordt ook wel een luxe slaap genoemd: fijn om te doen, maar niet noodzakelijk.

Hoe lang moeten we eigenlijk slapen?
De hoeveelheid slaap die nodig is, verschilt per persoon. Ook de leeftijd speelt een rol. Zo slapen kinderen minstens twaalf uur per nacht en hebben volwassenen aan zes tot negen uur genoeg. Nederlanders zijn overigens langslapers. We slapen gemiddeld 7 uur en 32 minuten. Dat is 26 minuten meer dan het mondiale gemiddelde dat staat op 7 uur en 6 minuten.

Heeft het zin om bij te slapen?
Ons lichaam heeft behoefte aan regelmaat. Ons dag- en nachtritme wordt geregeld door de bekende biologische klok. Wordt het ritme verstoord, bijvoorbeeld door een keer te vroeg of heel laat in bed te stappen, dan kan de slaap onrustig worden. Te weinig slaap is daarom niet in te halen door een keertje wat vroeger het bed in te duiken. Wel als dit over een langere periode gebeurt.

Wat zijn de gevolgen  van slapeloosheid?
Slapeloze nachten zijn op zich al niet prettig, maar daar blijft het meestal niet bij. Tekort aan slaap kan leiden tot vermoeidheid, afname van de  geheugenfunctie, gebrek aan concentratie en alertheid, prikkelbaarheid en verminderde productiviteit. Op langere termijn kan het angst en depressie veroorzaken en het immuunsysteem ondermijnen.

De cijfers
  • 43% van de Nederlanders slaapt te weinig
  • 30% heeft af en toe problemen met slapen
  • 10% van de mensen kampt regelmatig met slaapproblemen
  • 5% heeft ernstige slaapproblemen

Tips om beter te slapen
  • Doe geen dingen die stress opleveren kort voor het slapengaan, maar laat de geest tot rust komen.
  • Neem een half uur voor het slapengaan een warme douche of een warm bad.
  • Drink geen koffie (A.Vogel Bambu kan wel), thee of alcohol en eet niet te laat op de avond.
  • Wil de slaap niet komen? Sta dan op, dat is beter dan gefrustreerd blijven liggen.