16.04.2013

Op vliegvakantie? Neem 1.000 liter water mee!

ELBURG, 16 april 2013 - De droogste plek waar we kunnen zijn… dat zal toch wel een woestijn zijn? Verrassend, maar het antwoord is ‘nee’. Tuurlijk, in woestijnen is de luchtvochtigheid vaak enorm laag. Maar in een vliegtuig – en daar stappen deze zomer weer zo’n 2.5 miljoen Nederlanders* in – is die luchtvochtigheid nóg lager. Niet alleen de huid, maar zeker ook het neusslijmvlies kan dan wel degelijk woestijnachtig droog worden. Niet prettig, want een vochtig neusslijmvlies beschermt juist tegen allerhande bacteriën en virussen, waar mensen in een volgepakt vliegtuig veelvuldig mee in aanraking komen. En zeg nou zelf… griep of verkoudheid daar zit niemand op vakantie op te wachten.

De luchtvochtigheid in een vliegtuig? Nog geen 10%!
In het vliegtuig voelt de huid vaak droog en trekkerig aan. Herkenbaar? Niet zo gek, blijkt, want de luchtvochtigheid in een vliegtuig is vaak nog geen 10%. Vliegtuigen vliegen gemiddeld op een hoogte van 7 tot 11 kilometer. De buitentemperatuur is dan zo’n 50°C onder het nulpunt. En hoe kouder de lucht, hoe minder makkelijk deze lucht water op kan nemen. Logisch dus dat een lucht van -50°C dan niet veel water meer opneemt. En natuurlijk, de lucht in het vliegtuig wordt wel opgewarmd voordat deze in de cabine terechtkomt. Maar… de lucht wordt niet bevochtigd. Dat is simpelweg niet mogelijk, omdat het vliegtuig anders zo’n 1.000 liter extra water mee zou moeten nemen.

Bescherming tegen invloeden van buitenaf
In een gezonde situatie zuivert het slijmvlies in onze neus de lucht die we inademen. Daarvoor beschikt het neusslijmvlies over talloze klieren die normaliter bijna een halve liter slijm (vocht) per dag produceren. Dit slijm filtert meer dan 95% van de deeltjes – stof, rook en gassen bijvoorbeeld – die onze lucht verontreinigen. Zo werkt gezond neusslijmvlies als een beschermende laag tegen talloze invloeden van buitenaf. Door de droogte in het vliegtuig kan echter niet alleen de huid droog worden, ook de slijmvliezen in de neus kunnen uitdrogen. Met allerhande korstjes, barstjes, veel gesnif en misschien zelfs een bloedneus als gevolg. En daar zit toch niemand op vakantie op te wachten?

Veel drinken en de neus extra bevochtigen
Onderweg veel (water) drinken helpt om de slijmvliezen in het lichaam vochtig te houden. Maar een luchtvochtigheid van zo’n 10%, daar is bijna niet tegenop te drinken. A.Vogel heeft daarom een speciale neusspray ontwikkeld: Cinuforce neusspray Droog neusslijmvlies en korstjes**. De spray reinigt het neusslijmvlies, bevochtigt het langdurig, verweekt korstjes en verdunt ingedikt slijm, waardoor het makkelijker te verwijderen is. Bovendien legt de spray een beschermend laagje over het neusslijmvlies waardoor het slijmvlies in staat is om vocht langdurig aan zich te binden. Dit helpt uitdroging te voorkomen. De toevoeging van kamille zorgt voor een aangename verzachting van de neus. Plus: het kleine flesje is makkelijk mee te nemen in de handbagage. Het bevat 15 ml vloeistof en kan dus zonder problemen mee door de douane (in de daarvoor bestemde sealbag).

Noot voor de redactie – niet voor publicatie
Meer informatie is te vinden op www.avogel.nl of op te vragen bij Biohorma BV, Karin Peters of Ilze ter Heide. E-mail k.peters@biohorma.nl of i.t.heide@biohorma.nl, telefoon 0525-687200. Beeldmateriaal kun je downloaden door te klikken op een van de afbeeldingen hieronder. Na het klikken laadt het hoge resolutiebeeld automatisch.

Achtergrondinformatie

Wist je dat?

Als er één groep regelmatig in het vliegtuig te vinden is, dat zijn dat wel stewardessen. Wij spraken een aantal KLM stewardessen. En wat blijkt? Hoewel ze zich soms niet realiseerden waar het mee te maken had en ze al helemaal niet wisten wat eraan te doen, hebben stewardessen veelvuldig te maken met korstjes en wondjes in de neus. Vaak met bloedneuzen als gevolg. Gelukkig konden wij ze van bruikbare informatie voorzien. “Ik ben blij met de nieuwe spray van A.Vogel”, is één van de reacties.

A.Vogel Cinuforce neusspray droog neusslijmvlies en korstjes

Helpt snel en effectief bij droog neusslijmvlies, korstjes en wondjes

De nieuwe A.Vogel Cinuforce neusspray helpt snel bij droog neusslijmvlies, korstjes en wondjes in de neus. De lichaamseigen stof hyaluronzuur legt een beschermend laagje over het neusslijmvlies dat langdurig vocht aan zich bindt en hierdoor helpt uitdroging te voorkomen. Daarnaast bevat het fysiologisch zout dat het neusslijmvlies reinigt en bevochtigt, korstjes verweekt en ingedikt slijm verdunt, waardoor het makkelijker te verwijderen is. Cinuforce neusspray droog neusslijmvlies en korstjes ondersteunt de genezing van het beschadigde neusslijmvlies, waardoor het bloedneuzen voorkomt.

A.Vogel Cinuforce neusspray droog neusslijmvlies en korstjes*
• 100% natuurlijke ingrediënten
• Kan veilig langere tijd gebruikt worden
• Geen conserveringsmiddelen of drijfgas
• Na openen 3 maanden houdbaar
• Geschikt voor zwangeren en bij borstvoeding

Kant-en-klaar van A.Vogel

Vind je het persbericht interessant? Maar kom je door alle drukte op de redactie niet aan het schrijven van een artikeltje toe? Dan bieden we je vanaf nu altijd kant-en-klare teksten aan, kort en bondig geschreven en zó over te nemen.De teksten zijn gekeurd door de Keuringsraad KOAG-KAG en voorzien van respectievelijk toelatingsnummer 11-0213-0191 en toelatingsnummer 11-0712-1080.

Met het vliegtuig op vakantie? Doe uw neus een plezier…
De droogste plek waar we kunnen zijn? Dat is met een luchtvochtigheid van zo’n 10%... een vliegtuig! En daar stappen deze zomer weer zo’n 2.5 miljoen Nederlanders* in. Korstjes, barstjes en wondjes in de neus kunnen het gevolg zijn van die droge lucht. Daar zit u toch niet op te wachten? Daarom heeft A.Vogel een speciale neusspray ontwikkeld: Cinuforce neusspray Droog neusslijmvlies en korstjes*. De spray reinigt en bevochtigt het neusslijmvlies, verweekt korstjes en verdunt ingedikt slijm, waardoor het makkelijker te verwijderen is. Bovendien legt de spray een beschermend laagje over het neusslijmvlies waardoor het slijmvlies in staat is om vocht langdurig aan zich te binden. Dit helpt uitdroging te voorkomen. De toevoeging van kamille zorgt voor een aangename verzachting van de neus. Fijne vakantie!
A.Vogel Cinuforce neusspray Droog neusslijmvlies en korstjes

Droge neus? Korstjes?
Voelt de binnenkant van je neus trekkerig en schrijnend aan? En zitten er vervelende korstjes? Door droge lucht van airco of CV, neusverkoudheid,  allergie, medicijngebruik of hormonale veranderingen kan je neusslijmvlies uitdrogen en beschadigen. Dit kan zelfs leiden tot een bloedneus. De nieuwe natuurlijke A.Vogel Cinuforce neusspray bij droog neusslijmvlies en korstjes bevochtigt langdurig je neusholtes,  verweekt korstjes en verdunt ingedikt slijm.

A.Vogel Cinuforce neusspray Droog neusslijmvlies en korstjes